Thursday, July 10, 2008

امتي يطلع النهار؟؟

قولت عايزة ارجع بقوة بس لقيت الحال مش اللي هو

كل اما اجي اكتب عن حدث اخاف يجي اليوم واتحبس

وانا لسة صغيرة مش قد الحبس والبهدلة

قولت اكتب عن اللي جوايا لقيته فراغ كبير مالوش نهاية

حاسة ان الليل طول اوي وانا والقمر بقينا اصحاب

امتي يطلع النهار بقي؟ اصله طول في الغياب

انكسار وانهزام وحيرة والم امتي بقي ينتهي عصر العذاب؟

هو العيب عيب مين ؟ حكومة ولا مواطنين؟

طب احنا ليه ساكتين ؟ وبحالنا كدة راضيين ؟

ليه نسينا احنا مين ؟ فراعنة وفلاحين

علي فين علي فين يا بلد رايحيين

والله تعبنا تعبنا بكا وانين

يوووووه تعبت من اسئلة ملهاش جواب

تعبت من شكاوي ملهاش حساب

امتي يطلع النهار بقي؟ اصله طول في الغياب


انكسار وانهزام وحيرة والم امتي بقي ينتهي عصر العذاب؟ا

8 comments:

Mahmoud البطراوى said...

مش عايز اكون انهزامى بس بكره لسه عليه كتيييييييييييييير

رئيس جمهوريه نفسى said...

كلنا مذنبون لا استثنى منا احد مواطنين وحكومه فلاحين وعمال بس بكره امتى والفجر امتى ربنا وحده الى يعلم

سبهللة said...

اول مرة ادخل عندك
وعجبنى كلامك اوى
بس واضح اننا هانستنى كتير على طلوع النهار
مععلش الصبر مفتاح الفرج

Anonymous said...

hi jojo , i am sorry for what i said
please , forgive me

lonely-body said...

sorry again

Anonymous said...

اولا ازيك ثانيا انا دخلت المدونه بتاعتك دى بس لان اسمها شدنى و بجد اول مره فى حياتى ادخل بلوج يأثر فيا كده على فكره انا سنى قريب من سنك بس اكبر منك حبه بس بجد معجبه اوى بيكى و بشخصيتك قد ايه انا حسيت انى ولا حاجه جنبك قد ايه حسيت انى ثافهه اوى بالنسبه ليكى قد ايه حسيت انك احسن منى و من كل صحابى و كل الناس اللى عرفتهم فى حياتى بجد بجد بجد بتمنالك تبقى احسن واحده فى الدنيا دى كلها و ربنا معاكى ويارب فعلا تحققى كل حاجه انتى نفسك فيها :)تحياتى ليكى :)

Anonymous said...

السلام عليكم
عيد سعيد وكل عام وانتم بخير

مهند المصرى

لو بطلنا نحلم نموت said...

ازيك اولا
انا بقاااااالي كتير جدا ما بدخلش عندك ولا عندي وحياتك
ظروف الشغل والله
بس ايه الحلاوه ديه انا مش متعود منك علي كده
بجد كلام جاااامد جداااا
واحنا هانفضل ساكتين وراضيين علي حالنا متنيلين
ده الطبيعي
بس احنا لما بنقوم بنقوم مره واحده
وببتبقي القومه الصح
بس مستنيين الي يقودنا ويفوقنا