Thursday, April 3, 2008

انى ارى ،اسمع،اتكلم


بدأت حديثى معه كنقاش بسيط عن اسباب اضراب المصريين يوم الاحد 6/4 وما ان بدات الحديث عن السياسه رغم اننى ارفض تسمية هذا الحديث بحديث سياسى حيث ليس كل من اوضح رأيه فى احوال البلاد يعتبر سياسى مخضرم او انسان مثقف استطاع استخدام مداركه فى ادراك ما يحدث حوله. وما ان تبادلنا اطراف الحديث حتى شعرته كمن صعقته صاعقه كهربية شديدة
وهكذا دار الحوار:-
انا: ألديك امتحانات يوم الاحد المقبل؟
هو :نعم
انا : اذن جب عليك الذهاب للجامعه؟ هو: نعم ولكن لما تسألينى عن يوم الاحد بالأخص؟؟؟
انا:لأنه يوم الاعتصام او الاضراب المصرى
هو:ماذا؟؟؟ ولما؟
انا: السبب الرئيسى هو غلاء الاسعار بينما الرمتبات فى جمود وركود دائموهذا منافى للعقل والمنطق وليس له اى مبرر
هو:وما دخلك انتى بذلك؟
انا:انا لا اعترض فقط على غلاء الاسعار بل اعترض ايضا على احوال البلاد وتهميش الشعب
هو:لماذا تفكرين بهذه الطريقة؟
انا:وبأى طريقة يجب ان افكر؟
هو :ولكنك مازلتى صغيرة، اتركى هذا للاكبر سنا
انا: ومن تقصد؟شباب الجامعات؟
هو:لا.ان شباب الجامعات وانتى ايضا لاتزالى طالبة
انا:وهل هذا يمنعنى من التفكير فى مستقبلى؟ كيف تريدنى ان افكر كطالبه؟
أليس جيلى وجيلك هم الذين سيقودون للتغيير؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو:افعلى ما تشائين ولكن اتركى هذه الامور،لما تبحثين عن المشاكل؟
انا:وعن أى مشاكل تتحدث؟
هو:الا تدركى ما يفعلونه بهؤلاء الناس؟
انا: وماذا يفعلون؟ يسجنوهم، يعذبوهم ، يشردوهم؟
هو:بلى هكذا يفعلون
انا: استحلفك بالعلى العظيم، ألا تشعر بالأ سى لرؤية هؤلاء يسجنون؟ فما فعله ايمن نور كى يسجن؟طالب بحقة فى الدستور؟! وترشح امام الرئيس؟ او كمقال"مقتل الرجل الكبير" للاستاذ ابراهيم عيسى اتقوم الدنيا وتنقلب رأسا على عقب بسبب مقال صحفى بجريدة معارضه؟؟؟؟؟؟؟ ألا تشعر بالأسى لرؤية اؤلئك الذين يموتون بسبب"رغيف العيش"!! والذين يموتون يوميا على الطرقات وعلى قضبان السكك الحديديه بسبب فشل ادارى. والذين تكون قبورهم هى بيوتهم بعد ان تنهار فوق رؤسهم بسبب الاستهتار بالروح البشريه!!!!؟؟
هو:بلى اشعر بهذا الاسف والالم ولكن لما انتى؟ لما تفكرين هذا التفكير؟
انا:ان تفكيرى ليس بالتفكير الشيوعى ولا الاخوانى ولا المتطرف
انما انا مواطنه ترفض مبدا"لا أرى لاأسمع لا اتكلم"؟

13 comments:

None said...

نما انا مواطنه ترفض مبدا"لا أرى لاأسمع لا اتكلم"؟

جبتى الاخر والله

تحياتى

oceaneyes said...

ازيك يا جميل ؟؟؟

عاملة ايه ؟؟؟

وحشانى اووووووووووووووى مووووووووووووووز لوووووووووووووووز يعنى :D


وياريت تتكرمى علينا وتنزلى الجامعة خلينى اشوفك ..بقالى كتيييييييييييير اوى ما شوفتكيش يعنى


اما عن البوست المرة دى فهو رائع رائع بجد

وكويس انك بتحبى تعبرى عن رأيك وتقوليه وتفصحى عنه ..بدل ما تكتميه جواكى خوفا من بطش اى شخص


كدة انتى 100 100


تحياتى


:)

mohand said...

لا اري لا اسمع لا اتكلم

في فيلم كمان اسمه لا انام

بس مين اللي كان بيناقشك ده ؟

WhatEver?!!! said...

fnan
تحياتى ليك
وميرسى عبى المرور والتعليق
***********************************
ocean eyes
وحشاااااااااااانى
والله وحشانى جدا
انشاء الله لما انزل الجامعة هبقى اقولك علشان عايزة اشوفك
وميرسى على الرد الجميل دة يا قمر

يا رافعة معنوياتى
***********************************
mohand
اعتقد انى شوفت الفيلم ده قبل كدة

اللى بتناقش معا دة ياسيدى
واحد من اعز واقرب الناس ليا ممكن تعتبره من العيلة يعنى
اعتقد ان كل كلامه دة من منطلق الخوف عليا
ولا اية رايك؟

عبدالرحمن الشافعي said...

هههه ..والله في ناس برده في مصر ..محتاجة غسيل مخ ...
الناس دي بتيجي منين ....

بس حلو عنوان الموضوع .."لا أرى لا أسمع لا أتكلم "

ههه ..أحلى ما في الموضوع ..السؤال القبل الأخير ......
فعلا ..ردك كان جميل ....
تحيايت لكي ...
ويارب الإضراب يعدي على خير ...
ودمتم

رئيس جمهوريه نفسى said...

عارفه لو كل مواطن طبق مبداء ارفض لا ارى ولا اسمع ولا اتكلم كانت البلد كلها اتغيرت

DoMaLaYs said...

بصراحه الكلام ده نفسي اقولة من زمان

بجد مش لازم علشان بتكلم يبقى ليا جهة محرضاني

انا بتكلم لان في حاجه عايزها

لا بجد بوست هايل بجد

و في انتظار جديدك

tomy&kavo said...

بصى عشان تعرفى اننا هنفضل شعب عبيط مش عايز غير انه ياكول بس ونا قولتلك انتظرى يوم الغباء الاعظم

Rain man said...

طب بس هو سؤال كده قبل اي شىء
ايه حكاية تلاتشر سنة دي ؟؟
بالنسبة بقى للسياسة
فأنا لا احب ان يتحدث احدهم عن حريته المنتهكة
و عن المصيبة التي هي اسمها حرية التعبير عن الرأي
لماذا لا يستمتعون مثلي بحرية الغمز و اللمز في الظلام
في غيابات مقهى متهالك
او على رصيف قذر في شارع مهجور ؟؟؟؟

WhatEver?!!! said...

عبد الرحمن ياسين

الناس دى بتيجى من مصر بردة
كويس ان الموضوع عجبك وكمان عجبك اختيار العنوان

ميرسى على المرور ونورت
************************************
رئيس جمهورية نفسى

ما هى المشكلة فى مصر بل وفى الوطن العربى كلة هى تطبيق المبدأ
يعنى كلنا عايشين نقول احنا عايشين بمبدأ واحنا واحنا...الخ الخ
لكن المشكلة فى التطبيق وربنا يوفق
شرفتنى

WhatEver?!!! said...

domalays

اهلا يا مصطفى
اى خدمة يا سيدى مش خليت حاجة فى نفسك اهو
المهم
فعلا لازم نبدأنحرر نفسنا شوية من المعتقدات القديمة دى
مش علشان اتكلمت كلمتين فى السياسة او حتى قولت بس مجرد رأى عابر انى كدة تبع حزب معين
ولا ان راجل ربى دقنة يبقى تبع الاخوان
وكويس ان البوست عجبك
نورتنى فى مدونتى المتواضعة
*********************************
kavo
وضحت لك رأى قبل كدة فى موضوع الاضراب
انا معاك انى اللى حصل عندنا دة غباء متناهى بس هتلاقى الغباء دة من شوية عيال بلطجية واحداث ومسجلين خطروما صدقوا يولعوها حريقة
بس برضو انا لسة شايفة الاضراب خطوة ايجابية على الاقل الناس بقى عندها وعى انها ممكن تطالب بحقها وتقول لاء على الظلم
وفى الاخر اهو عمال الغزل خدوا كل حقوقهم المتاجلة

WhatEver?!!! said...

rain man
اولا نورتنى فى مدونتى الصنونة دى
ثانيا مالها بقى التلاتشر سنة
اية يعنى المشكلة ان عندى تلاتشر سنة؟؟
المهم
انا لا اقول انى اتحدث عن السياسة او احب التحدث عنها
لكنة حقى المشروع فى التعبير عن رأيى
فلما اعتبرة مصيبة؟؟
وكيف لى ان استمتع بالحديث وانا اشعر كمن يسرق الكلمات
او كعبد يخاف العقاب من سيده
فلما اتحدث فى الظلام وانا قادرة ان ارفع صوتى فى وضح النهار!!!!!!

تحياتى اليك ومع احترامى الشديد لرأيك

عايش... ولكن !!!! said...

مشكلتنا اننا شعب سلبى
يمكن يكون خلاص اخدنا حرية راة ومكتفيين بكده
بس تعرفوا انا سمعت كلمه من احد اللى قاموا بحريق القاهره ايام السادات وكان طبعا علشان رغيف العيش بقا اغلى

الراجل ده قال انهم عملوا ايامها مظاهرات لان السادات كان مهنيهم
وقال بالظبط كده
لما ابوك يكون معودك انه يديك 15 جنيه كل يوم وجه يوم قالك هديك 5 جنيه طبعا هتزعل وتتقمص وكده
انما لو هو معودك يديك 5 جنيه ولو زعلت هديك 4 جنيه ولو اتظاهرت هديك 3 ولو زعقت اكتر مش هديك حاجه
اهو ده اللى بيحصل
تحياتى
علاء